[Kuva / Image : Arttu Merimaa | Satellite Platform – event 28.12.2011]



[28.12.2010 – 29.12.2010] Satellite Platform
[06.01.2011 – 30.01.2011]
RICHARD IBGHY & MARILOU LEMMENS
Demand Curves for Transcendence





Yhteistyössä Hämeenkyrössä toimivan Arteles residenssin kanssa toteutettiin sekä Satellite Platform -tapahtuma, että residenssissä vierailevien taiteilijoiden Richard Ibghyn & Marilou Lemmensin näyttely.

Two events were organized in collaboration with the Arteles residency in Hämeenkyrö; Satellite Platform event and an exhibition by the artists Richard Ibghy & Marilou Lemmens that were visiting the recidency.

SATELLITE PLATFORM:


[Still,"Liian paljon aikaa metsässä", HD video 16:9 Derek Larson (U.S.A, Arteles)]

"Satellite Platfrom on esitysformaatti, jossa eri taidealojen toimijat ja asiasta kiinnostuneet henkilöt esittelevät työskentelyään ja tutustuvat toisiinsa. Satellite Platform on kannanotto ja ehdotus sille miten galleriatiloista voitaisiin tehdä ihmisten paikkoja ja aktiivisia olohuoneita. Mihin tarvitsemme galleriaa, jossa vierailijoita on vain avajaisissa ja sen jälkeen tila on kolme viikkoa tyhjillään? Ja avajaisissakin 95% vieraista vain harva jaksaa puhua enää itse pääkohteesta eli esitettävästä taiteesta. Postmodernismin jälkeen estetiikasta on tullut henkilökohtainen makuasia jota ei tulisi voida arvostella. Siksi kentän painoarvo on makaa verkostoitumisessa ja olemassa olevien kontaktien ylläpitämisessä. Se on ok, mutta asioista pitäisi pystyä rehellisesti ja selkeästi, jotta asiat voisivat mennä eteenpäin. Loppupeleistä se on kaikkien etu, josta hyötyvät kaikki."


Satellite Platformissa oli esillä teoksia neljältä taiteilijalta:

Derek Larsonin (Yale School of Art, MFA) videoteokset yhdistelevät sekä rationaalisia, että absurdeja elementtejä uudella tavalla keskenään. Usein hän käyttää myös itseään yhteneä elementtinä osana videoidensa esittämistilaisuutta.
Japanilainen Takeshi Moro (The School of the Art Institute of Chicago, MFA) on soluttautunut Suomessa yksityishenkilöiden saunoissa lehti-ilmoitusten perusteella. Saunonut isäntäväen kanssa ja napannut heistä sielukkaita kuvia.
Emese Hruska on nuori ja nouseva unkarilainen viulusti joka on tehnyt uuden alue valtauksen kriittisen radio-ohjelman parissa, joka kuullaan Alkovissa kuulokkeiden kautta.
Carol Müller toimii lehtikuvaajana Pariisilaiselle Le Monde sanomalehdelle. Residenssin aikana hän on keskittynyt muuttumaan osaksi suomalaista luontoa ja tehnyt analogista ja digitaalista valokuvaa yhdistäviä kokeiluja.

SATELLITE PLATFORM was a presentation format that inhabited (Gallery) Alkovi for two days in 28th and 29th of December. In satellite platform different actors on the art scene and people interested on the field meet, discuss, present their work and get to know each other. It is a statement and proposition on how to make galleries into places for people, to work as active living rooms. In these presentations there are works from four artists: Derek Larson (Yale School of Art, MFA) makes videoworks combining rational and absurd elements in a new way. Japanese Takeshi Moro (The School of the Art Institute of Chicago, MFA) has infiltrated private saunas. Emese Hruska in a Hungarian violinist, who has made a critical radio show. Carol Müller has made experiments combining analog and digital photography.

[www.arteles.org]

Richard Ibghy & Marilou Lemmens: “Demand Curves for Transcendence”

[Kuva / Image: Ibghy & Lemmens]


Richard Ibghyn & Marilou Lemmensin projekti, joka oli kehitetty heidän vierailunsa aikana Arteles -residenssissä Hämeenkyrössä. Idghy & Lemmens muuttivat gallerian ikkunan spekulatiiviseksi mittaustyökaluksi tehdäkseen nähtäväksi yhteiskunnallisia uskomuksia ja yksityisiä intohimoja, jotka ylläpitävät nykytaloutta.

"Richard Ibghy & Marilou Lemmens have collected an array of contemporary attitudes towards the desire for transcendence from everyday life, popular culture, historical sources, and academic scholarship, and have mapped these onto an economic demand curve. This new work will transform the gallery front window into a speculative measurement device able to make visible and readable social beliefs and individual passions that sustain current economies, but also able to carry the potential for inciting new forms of understanding and doing economy."


[www.ibghylemmens.com]